Spotkanie biznesowe może okazać się kluczem do sukcesu, pod warunkiem, że dobrze się do niego przygotujemy. Zwrócenie uwagi na kilka istotnych aspektów pozwoli pozyskać nowych klientów bądź partnera biznesowego.
Rzetelne przygotowanie
Punktem wyjścia jest odpowiednie, merytoryczne przygotowanie, co na pewno doceni każdy potencjalny klient. Dlatego warto dogłębnie zbadać, jaki jest profil działalności jego firmy oraz jakie zapotrzebowanie wykazuje branża, jaką reprezentuje. Dobrym pomysłem wydaje się przygotowanie sobie wcześniejszej agendy, czyli planu spotkania, co pozwoli pamiętać o wszystkich istotnych kwestiach. Znana zasada mówi, że w przypadku tego typu spotkań nasza wiedza stanowi zaledwie 1/8 całej treści rozmowy, gdy aż 7/8 to informacje, które uzyskamy od drugiej strony. Podczas spotkania przydatne mogą się okazać różne materiały, na przykład foldery, ulotki czy próbki produktów. W ten sposób zostaniemy odebrani jako profesjonalni partnerzy biznesowi.
Miejsce spotkania
W zależności od charakteru spotkania możemy zdecydować się na mniej lub bardziej formalne miejsce. Czasem wystarczy zaprosić rozmówcę do siebie lub pojechać z wizytą do niego. Jeżeli siedziba firmy nie sprzyja jednak spokojnej i merytorycznej rozmowie, możemy się spotkać w miejscu publicznym – kawiarni czy restauracji, najlepiej o takie porze, gdy nie będzie tłoczno, na przykład wczesnym przedpołudniem. Warto również wcześniej uwzgldnić fakt, czy w trakcie rozmowy będziemy korzystać laptopa. Jeśli tak, to wybrane przez nas miejsce musi być wyposażone w łatwy dostęp do gniazdek lub wi-fi.
Prezencja
Przygotowując się do spotkania, należy również postarać się o dobra prezencję. Nie chodzi koniecznie o to, by od razu zakładać garnitur czy sukienkę, bo i nie zawsze branża, w jakiej pracujemy, tego wymaga, ale czyste buty i schludny ubiór to zupełne minimum. Warto również zwrócić uwagę na różne elementy mowy ciała – zachowanie odpowiedniej odległości od rozmówcy czy zajęcie właściwego miejsca przy stole (specjaliści proponują pozycję „na skos”) zapewnią komfortową rozmowę. Należy też postarać się, by nasz głos brzmiał pewnie. Dobrze też kontrolować, by zbyt często nie łapać się za ucho lub pocierać oka czy nosa – są to bowiem przesłanki do tego, by sądzić, że po prostu kłamiemy. A chyba żaden przedsiębiorca nie chciałby zostać tak odebranym.
Przygotowanie się do najważniejsza sprawa. Kolejna to doświadczenie, które pozwala odpowiedzieć prawidłowo na nietypowe pytania potencjalnego partnera biznesowego.
Wiele czynników wynika także wprost z zasad dobrego wychowania.