Posiadając własną firmę często zastanawiamy się nad założeniem konta, które miałoby reprezentować naszą działalność na jednym z portali społecznościowych. Pojawia się jednak pytanie, czy warto się w to angażować? Który portal wybrać? Czy zająć się tym samemu, czy kogoś wynająć? Nad tymi pytaniami warto się zastanowić, ponieważ siła social mediów z roku na rok staje się coraz większa.
Warto, warto i jeszcze raz warto
Po pierwsze trzeba spojrzeć na fakty. A według danych Gemius Audience polscy konsumenci spędzają ponad półtorej godziny w ciągu dnia na przeglądanie różnych kanałów social media.
Kolejnym argumentem za koniecznością życia naszej firmy w wirtualnym świecie jest zmiana relacji sprzedawca-konsument na bardziej przystępną, ponieważ utarło się przekonanie, że sprzedawca chce na klientach zarobić, my jako właściciele, musimy zrobić wszystko, aby to zmienić, a media społecznościowe przychodzą nam z pomocą. Dzięki nim zmieniamy tę relację na bardziej przyjacielską, opartą na zaufaniu, dzięki czemu zyskujemy nie tylko klienta, ale fana, tak zwanego wyznawcę marki.
Obok waloru wizerunkowego, atutem posiadania firmowego konta na platformach społecznościowych jest możliwość szybkiego informowania potencjalnych klientów o wszelkich zmianach, czy promocjach. Dodatkowo umożliwia nam to szybką reakcję na wszelkie kryzysy wizerunkowe naszej firmy.
Dokładny plan i specjalne umiejętności
Istnieje powszechna opinia, że jeżeli nie ma Cię na Facebooku, to nie ma Cię wcale i dlatego jesteśmy skłonni zakładać profile naszych firm na tym portalu, byleby tam być. Jednakże założenie konta nie wystarczy do tego, żeby osiągać wyższe wyniki sprzedażowe, czy też nawiązać głębokie relacje z klientami. Potrzeba dokładnego planu, odpowiedniego języka, w którym będziemy zamieszczać treści oraz regularności w komunikacji, która dodatkowo zachęci do zaangażowania użytkowników.
Najczęściej decydujemy się na samodzielne prowadzenie takiego profilu, ponieważ takie rozwiązanie nie wiąże się z wydatkami, więc w konsekwencji z różnych powodów nasze działania nie przynoszą żadnych efektów. Zarządzanie profilem marki jest bardzo pracochłonne, wymaga umiejętności posługiwania się wieloma narzędziami do analizy ruchu na portalach oraz nieustannego pogłębiania wiedzy, ponieważ aktualnie ten nurt marketingu najprężniej się rozwija.
Dlatego, jeżeli zależy nam na jak najlepszym odbiorze naszej firmy w internecie, to powinniśmy zwrócić się z prośbą do profesjonalistów, którzy się zajmą utworzeniem profilu i jego zarządzaniem.
Który kanał wybrać?
Wybór portalu, na którym chcemy zamieszczać treści dotyczące naszej firmy, jest bardzo istotny. Nie ma wątpliwości, co do tego, że posiadanie konta na Facebooku jest podstawą i to właśnie tutaj ludzie poszukują informacji dotyczących produktu, usługi, adresu firmy, aktualności, czy opinii innych użytkowników. Oczywiście najbardziej efektywne będzie korzystanie z wielu kanałów, to sprawi, że informacje dotrą do jak największej ilości potencjalnych konsumentów. Jednak wszystko zależy od tego z czym związana jest nasza firma, w jakiej branży jest osadzona.
Przykładowo Instagram jest kanałem, w którym w głównej mierze marketing opiera się na obrazie. Dlatego dobrze będzie móc się pochwalić walorami estetycznymi naszych produktów, czy usług. Świetnie odnajdującymi się firmami, posiadającymi profile na Instagramie będą te związane przykładowo z branżą gastronomiczną, lifestyle’ową, modową, turystyczną, czy sportową.
Media społecznościowe stały się ogromnym ułatwieniem w komunikacji między klientem, a właścicielem firmy. Dzięki nim możemy nawiązać prawdziwą, głęboką relację z konsumentami, co przełoży się na efektywność naszego przedsiębiorstwa. Należy pamiętać o tym, że trzeba mieć odpowiedni plan dotyczący prowadzenia profili na portalach społecznościowych, który będzie zgodny ze strategią marketingową firmy.
Aby nasze działania przyniosły zamierzone efekty, powinniśmy zatrudnić specjalistę i jemu powierzyć prowadzenie naszych kont, ponieważ jest to ciężka praca, która opiera się na ciągłym monitorowaniu ruchu na tych portalach. Wymaga to umiejętności posługiwania się odpowiednimi narzędziami oraz zdolności analitycznych.
Rzeczywiście zasięg mediów społecznościowych znacznie sie powiększył w ostatnich latach. Dużo firm wybiera właśnie tą formę promowania. Trzeba jednak pamiętać, żeby robć to z głową i mimo wszystko zachować dywersyfikację w promocji firmy również za pomocą innych kanałów
Obecnie media społecznościowe mają ogromne oddziaływanie, tutaj mocno stawia się na budowanie i utrzymywanie relacji z odbiorcami, także na zasadzie dialogów. Zdecydowanie warto mieć aktywny profil, ponieważ ma to wpływ na pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa.
Obecność firmy w mediach społecznościowych jest niezbędna, aby dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i budować z nimi relacje. Kluczowe jest jednak przemyślane zarządzanie tymi profilami. Jeśli nie mamy odpowiednich umiejętności i czasu, zatrudnienie profesjonalisty do obsługi konta to najlepsze rozwiązanie.