YouTube – czy prowadzenie kanału to dobry pomysł na biznes?

YouTube to obecnie najpopularniejsza platforma wideo, która miesięcznie generuje aż 22 miliardy odsłon. Początkowo głównym założeniem tej strony było zwykłe udostępnianie oraz oglądanie filmów wideo. Dziś jednak jest czymś więcej, ponieważ YouTube to biznes, a pieniądze, jakie można na nim zarobić robią wrażenie. W dzisiejszym artykule omówimy jak dokładnie wygląda zarabianie na YouTube i czy jest to dobry pomysł na biznes.

YouTube – krótko o początkach największego internetowego giganta

Platforma została założona 14 lutego 2005 roku przez Chada Hurleya, Steve’a Chena i Jaweda Karima, którzy pracowali wcześniej w PayPalu. Pierwszy film pojawił się dopiero 23 kwietnia tego samego roku i nosi tytuł Me at the zoo. 10 października 2006 roku YouTube został przejęty przez Google za 1,65 miliarda dolarów. Od tamtej pory platforma stale się rozwija, zmienia szatę graficzną oraz wprowadza nowe funkcje.

Jak działa YouTube?

Zasada działania tej platformy jest banalnie prosta. Jeżeli chcemy obejrzeć film to wystarczy wejść na stronę, wpisać poszukiwaną frazę lub znaleźć film w liście proponowanych pozycji. Chcąc wrzucić film wideo będziemy musieli się zarejestrować. Następnie naciskamy przycisk Prześlij film, szukamy pliku na swoim komputerze, opisujemy materiał i tyle.

Jak zarabiać na YouTube?

Pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić, aby czerpać zyski to założenie kanału. Bez tego nie będziemy mogli wrzucać swoich filmów na platformę. Następnie wystarczy zweryfikować swoje konto numerem telefonu oraz włączyć reklamy na swoich filmach. Cały proces jest bardzo intuicyjny i ogranicza się zaledwie do kilku kliknięć, więc każda osoba sobie z tym poradzi.

Ile można zarobić na YouTube?

Reklamy

Tak jak zostało to wspomniane w punkcie powyżej, jednym z głównych źródeł dochodu są reklamy wyświetlane na naszych filmach. Za każdą obejrzaną reklamę oraz kliknięcie w baner reklamowy otrzymujemy prowizję.

W zależności od typu reklamy oraz częstotliwości ich występowania w filmie zarobki mogą znacznie się wahać, jednak przeważnie jest to od $1 do $3 za 1000 wyświetleń lub kliknięć w baner. Duży wpływ ma tutaj również lokalizacja, z której dany użytkownik wyświetli reklamę. W Polsce niestety stawki nie są tak wysokie jak np. w USA czy w innych krajach. Bierze się to z tego, że znaczna część użytkowników polskiego YouTube używa wtyczki blokującej reklamy, tj. AdBlock.

Kontrakty

W miarę rozwoju naszego kanału będziemy otrzymywać propozycje współpracy od firm niezwiązanych z YouTube oraz Google. Przykładowo, jeżeli prowadzimy kanał o tematyce gier komputerowych możemy dostać szansę na współpracę z serwisem, który zajmuje się sprzedażą gier. W ramach promocji danego serwisu otrzymamy stosowne wynagrodzenie, które zależne jest od zasięgu, jaki generuje kanał, stałych widzów oraz ilości miesięcznych wyświetleń. Ciężko jest dokładnie sprecyzować ile można zarobić na współpracy z różnymi firmami, ponieważ wpływa na to wiele czynników. YouTube’rzy (bo tak nazywani są twórcy) niechętnie mówią o swoich zarobkach, jednak na podstawie różnych doniesień oraz wywiadów można oszacować ile można dostać za kontrakt.

Przykładowo osoba, której kanał przekracza 50 tysięcy subskrypcji (stali widzowie) oraz generuje wyświetlenia na podobnym poziomie może liczyć na naprawdę ciekawe kontrakty, z których może zarobić nawet kilka tysięcy miesięcznie reklamując dany produkt, serwis lub usługę. Oczywiście jest to tylko przykład, ponieważ tak jak zostało wspomniane wcześniej ma na to wpływ bardzo wiele czynników. Istotną rzeczą jest treść, czyli to, co prezentujemy na kanale. Jeżeli nasze produkcje są wykonane na bardzo wysokim poziomie, materiał jest bardzo interesujący, a ludzie z chęcią oglądają film do końca to możemy liczyć na bardzo dobre kontrakty. W przypadku tworzenia krótkich filmów (np. 2 minutowych), których montaż jest na średnim poziomie to nie uzyskamy tak dobrych warunków.

Ile zarabiają najwięksi twórcy na YouTube?

Zarobki najpopularniejszych twórców przekraczają nasze wyobrażenia. Najbardziej znanym YouTube’rem jest PewDiePie ze Stanów Zjednoczonych, którego licznik subskrypcji wynosi aż 56 milionów, a liczba wyświetleń jego filmów to prawie 16 miliardów. Twórca nie mówi jasno o swoich zarobkach, jednak na podstawie ilości wyświetleń jego filmów, popularności oraz kontraktów z firmami można oszacować, że miesięcznie zarabia w przedziale $55 000 – $800 000 (źródło informacji: socialblade.com).

W Polsce jest wiele kanałów, których licznik subskrypcji przekracza 1 milion.

Oto lista 20 najpopularniejszych polskich kanałów:

  1. SA Wardega – 3,5 mln
  2. Blowek – 3 mln
  3. AbstrachujeTV – 2,8 mln
  4. reZigiusz – 2,7 mln
  5. Stuu Games – 2,6 mln
  6. 5 Sposobów na… – 2 mln
  7. IsAmUxPompa – 1,6 mln
  8. Naruciak – 1,5 mln
  9. Mandzio – 1,5 mln
  10. Izak LIVE – 1,4 mln
  11. Niekryty Krytyk – 1,4 mln
  12. ROJSON – 1,4 mln
  13. skkf – 1,4 mln
  14. Karolek – 1,3 mln
  15. MULTI – 1,2 mln
  16. Remigiusz Maciaszek – 1,2 mln
  17. JDabrowsky – 1,2 mln
  18. AdBuster – 1,2 mln
  19. TheNitroZyniak – 1,2 mln
  20. Gimper – 1,1 mln

W zestawieniu zostały pominięte kanały wytwórni muzycznych.

Podsumowanie – czy YouTube to dobry pomysł na biznes?

Jak najbardziej tak. Platforma jest obecnie bardzo potężnym medium i stale się rozwija, co bardzo doceniają duże firmy oraz korporacje. Warto jednak wspomnieć o tym, że zarabianie na YouTube nie jest tak naprawdę proste. To tak naprawdę ciężka praca, która wymaga czasu, cierpliwości oraz przede wszystkim kreatywności. Bez tego nie da się osiągnąć sukcesu. Jeżeli więc mamy jakieś hobby, którym chcielibyśmy się podzielić ze światem, albo uważamy, że nasza osobowość jest na tyle ciekawa, że ludzie będą chcieli nas oglądać to warto spróbować. Na początku jednak nie ma co liczyć na ogromne zarobki, albo w ogóle na jakiekolwiek zarobki. Wszystko zaczyna się od tego, że zaczynamy tworzyć, zdobywać widownie i przedstawiać się światu. Zanim zaczniemy uzyskiwać jakiekolwiek pieniądze może minąć kilka tygodni, miesięcy, a nawet lat! Dlatego należy uzbroić się w cierpliwość i regularnie tworzyć filmy i dbać o to, żeby każda kolejna produkcja była lepsza od poprzedniej pod każdym względem – merytorycznym, jakościowym oraz montażowym. Pracę na YouTube potraktujmy jako dodatkową rzecz w naszym życiu. Nie rzucajmy od razu naszego etatu na rzecz tworzenia filmów, gdyż możemy bardzo na tym ucierpieć.

One thought on “YouTube – czy prowadzenie kanału to dobry pomysł na biznes?

  • 18 sierpnia 2017 at 12:44
    Permalink

    Youtube to fantastyczne mediów, pełne wartościowych treści i chociażby z tego powodu inwestorom ten kierunek zawsze będzie się opłacać.

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *