Social media już od dawna zapanowały nad naszymi życiami prywatnymi. Aktualnie nie wyobrażamy sobie wyjazdu na wakacje bez zaktualizowania biblioteki zdjęć na Instagramie czy Facebooku. Czy media społecznościowe są również niezbędnym elementem każdego przedsiębiorstwa? Zapraszamy na krótki poradnik dotyczący social media w biznesie.
Po pierwsze: Facebook
Nie posiadasz Facebooka – nie żyjesz. Znacie to określenie, prawda? Można powiedzieć, że sprawdza się ono nie tylko w przypadku życia prywatnego. Posiadanie profilu na Facebooku to współcześnie obowiązek niemalże każdego właściciela firmy. Facebookowe konto firmowe to świetna okazja do nawiązania dialogu z potencjalnymi klientami. Warto od razu zaznaczyć, że nasze postowanie na tablicy serwisu należącego do Marka Zuckerberga nie ma żadnego wpływu na indeksowanie witryny firmowej w wynikach wyszukiwania Google’a.
Mimo to Facebook to świetna okazja do pokazania się szerszej publiczności. W końcu jest to najpopularniejszy serwis społecznościowy w Polsce, a średni czas na nim spędzany wynosi nieco ponad 19 minut. Dodatkowo Facebook udostępnił niedawno funkcję Market Place. Co to oznacza dla właścicieli firm? Oprócz udostępniania postów z bloga firmowego oraz fotograficznej prezentacji produktów możemy je również za pośrednictwem Facebooka sprzedawać. Wtyczka Facebook Analytics umożliwia także tworzenie kampanii reklamowych.
Po drugie: Instagram
Posiadając już firmowego Facebooka nie trudno o założenie konta na Instagramie. Instagram to fotograficzny serwis społecznościowy działający od 2010 roku na wszystkich platformach. Umożliwia on podstawową edycję zdjęć i filmów oraz zamieszczanie ich na swojej tablicy. Całość działa bardzo podobnie do Facebooka. Zresztą Mark Zuckerberg w 2012 roku wydał blisko miliard dolarów, aby stać się nowym właścicielem Instagrama. Od tego czasu serwis bardzo się rozwija. Ostatnimi nowościami jest możliwość osadzenia linku do sprzedawanego produktu na zdjęciu. Jak Instagram może pomóc w promocji Twojej firmy w sieci?
Podobnie jak w przypadku Facebooka, tak w przypadku Instagrama opublikowane na nim treści nie mają żadnego wpływu na pozycjonowanie strony. Mimo to warto posiadać odnośnik do firmowego konta na Instagramie. Badania wykazują, że na Instagramie jak ryba w wodzie czują się młodzi ludzie. Serwis społecznościowy przyciąga najwięcej użytkowników z przedziału wiekowego od 16 do 26 roku życia. Oznacza to, że firmowe konto na Instagramie może okazać się świetną promocją naszych usług lub produktów wśród potencjalnych młodszych klientów. Tego typu konto należy potraktować jako wirtualną wizytówkę firmy. Nasz profil musi być prowadzony schludnie, a zdjęcia na nim zamieszczane powinny nawiązywać do oferty naszego przedsiębiorstwa. Sama aplikacja umożliwia kontakt z klientami oraz śledzenie zainteresowania naszym profilem. Ustawiając konto firmowe na Instagramie, jesteśmy w stanie w bardzo prosty sposób dowiedzieć się, z jakich źródeł pozyskujemy najwięcej użytkowników. Lokalizacja, strona główna, a może hasztagi?
Po trzecie: serwisy dodatkowe
Można zaryzykować stwierdzenie, że współcześnie Facebook i Instagram to obowiązkowe media społecznościowe, na których powinna pokazać się każda firma oczekująca dobrej promocji w internecie. Istnieją także nieobowiązkowe social media, jednak aktywność na nich może jedynie polepszyć odbiór wizerunku naszej działalności. Mowa oczywiście o serwisie YouTube i Twitterze. Pierwszy z nich to idealna okazja, aby przedstawić ofertę firmy za pomocą filmów wideo. Specjalizujesz się w sprzedaży drobnej elektroniki użytkowej? Przeprowadź wideo-recenzję najnowszych produktów dostępnych w Twoim sklepie. Prowadzisz firmę odzieżową? Film z produkcji Twoich ubrań z pewnością spodoba się potencjalnym klientom. Dobrą profilaktyką jest prowadzenie specjalistycznego vloga. Działa on na podobnej zasadzie co blog tradycyjny, jednak nie ma wpływu na pozycjonowanie.
Twitter to portal społecznościowy stworzony do dzielenia się swoją opinią z innymi użytkownikami. To narzędzie niezbędne dla każdego dziennikarza, ponieważ informacje tam opublikowane pojawiają się dużo szybciej niż w tradycyjnych mediach. W jakich przypadkach Twitter będzie przydatny dla Twojego biznesu? Dzięki aktywności na tym portalu jesteś w stanie otrzymywać najświeższe i sprawdzone informacje z branży, w której się specjalizujesz.
Nie tylko warto ale trzeba. Moi klienci bardzi czesto piszą do mnie za pomocą messengera, albo też okazuje się, że klienci trafiają na moje usługi właśnie za pomocą fanpejdża.