Marketing ekologiczny – o co tu chodzi?

Sprawy związane z ochroną środowiska naturalnego niewątpliwie są ważnym i chętnie poruszanym tematem. Społeczne zainteresowanie tym tematem sprawiło, że klienci stawiają przed firmami pewne wymogi związane z ekologią. Właśnie dlatego wiele marek w odpowiedzi używa określenia marketing ekologiczny. Przekonaj się, czym on właściwie jest i czy opiera się o kwestie światopoglądowe, czy może o obowiązujący trend.

Ekologia XXI wieku

Obecnie ekologia jest szeroko rozpowszechnionym trendem na całym świecie. Społeczeństwo jest coraz bardziej świadome konieczności dbania o środowisko naturalne. Jedni segregują śmieci, korzystają z wielorazowych toreb, zastępują plastikowe kubki, wielorazowymi odpowiednikami, które możesz zamówić tutaj: https://ceramika-reklamowa.com.pl/k/kubki-magic/. Niektórzy montują w domach rozwiązania, wykorzystujące odnawialne źródła energii, a jeszcze inni kupują elektryczne samochody. A jak firmy mogą wpisać się we wszechobecny trend dbania o środowisko?

Marketing ekologiczny

W środowisku niewątpliwie zachodzą zmiany – próba ich zrozumienia sprawia, że marketingowcy zaczęli wdrażać ekologię w prowadzone działania. Marketing ekologiczny wymaga cierpliwości oraz dokładnego przemyślenia podejmowanych czynności, począwszy od detali.

Wzrost społecznej świadomości o znaczeniu roli, jaką odgrywa ekologia na co dzień, przyczynił się do podejmowania przez marki różnorodnych czynności mających na celu ochronę środowiska. Ekomarketing, eco marketing, green marketing, zielony marketing, czy właśnie marketing ekologiczny – wszystkie te określenia używane są wymiennie. Ich wspólnym założeniem jest podejmowanie działań marketingowych, które równocześnie propagują proekologiczne postawy oraz zachowania. Marketing ekologiczny może przyjmować różnorodne formy, a podejmowane działania mogą dotyczyć firmy lub klientów.

Jednak godnym uwagi jest fakt, jakie nastawienie do spraw ekologii, wykazują Twoi klienci, ponieważ mogą oni być zarówno entuzjastami, jak i sceptykami. To od tego, jaką postawę przyjmą Twoi odbiorcy, zależy, w jaki sposób będziesz działać – w przeciwieństwie do sceptyków, entuzjaści stawiają nacisk na ekologiczny wymiar działalności. Dlatego warto podkreślać, to co robisz w kwestiach ochrony środowiska. Natomiast sceptykom możesz pokazywać wymierne korzyści, jakie mogą uzyskać z proekologicznych działań. Równocześnie możesz zacząć zachęcać ich do podejmowania inicjatyw mających na celu ochronę środowiska.

Zaangażowanie w kwestie związane z ochroną środowiska i podejmowanie czynności w tym zakresie mogą pozytywnie wpłynąć na wizerunek budowany przez firmę.

Działania eko w firmie

Promując działania z zakresu marketingu ekologicznego, zwróć uwagę przede wszystkim na to, czy są one zgodne z rzeczywistością – uczciwe i szczere w intencjach. Ponieważ wykorzystywanie ekotrendów jedynie jako chwyty marketingowe, niejednokrotnie doprowadziło już do kryzysów wizerunkowych.

Podejmowane czynności mogą być związane np. z:

  • wykorzystywaniem technologii w zakładach w myśl zrównoważonego rozwoju,
  • metodami pozyskiwania i pochodzeniem surowców do wytwarzania produktów,
  • nieprzeprowadzaniem testów na zwierzętach,
  • biodegradowalnym, zrobionym z tworzyw naturalnych opakowaniem,
  • sposobami wytwarzania i dystrybucji nienaruszającymi norm ekologicznych,
  • promowaniem zrównoważonej konsumpcji,
  • współpracą i doborem influencerów, czy partnerów biznesowych,
  • wsparciem materialnym czy wizerunkowym akcji społecznych.

Działania prośrodowiskowe znacznie mogą ocieplić wizerunek firmy. Jednak odbiór marketingu ekologicznego zależy przede wszystkim od świadomości konsumentów. W Polsce nawyki i zachowania proekologiczne kształtują się stosunkowo krótko. Mimo to klienci oczekują od marek dbania i ochrony o środowisko naturalne.

Greenwashing a marketing ekologiczny

Greenwashing celowo nawiązuje do słowa whitewashing, czyli wybielania. Greenwashing to określenie służące do opisywania nieuczciwych praktyk hotelarskich, polegających na zachętach do rzadszej wymiany ręczników pod pretekstem troski o środowisko naturalne. W rzeczywistości chodziło wyłącznie o ograniczenie kosztów. Aktualnie mianem greenwashingu określane są pozorne działania ekologiczne, których prawdziwym powodem jest redukcja kosztów, a nie dbałość o środowisko.

W Polsce ze względu na przeświadczenie o małej skuteczności działań z zakresu marketingu ekologicznego nie rozwija się ona jeszcze na tyle dynamicznie jak w innych krajach.

Warto jednak zacząć propagować ekologiczne rozwiązania oraz modyfikować procesy produkcyjne i dystrybucyjne. Efektywne działania mogą pośrednio prowadzić do osiągnięcia zysków, zarówno wymiernych – finansowych, jak i niewymiernych, np. zbudowania przewagi konkurencyjnej oraz ocieplenia odbioru marki wśród konsumentów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *