Nie lubimy marek idealnych, bo nie są dla nas naturalne. Nie lubimy brandów nieskazitelnych, bo z reguły są zadufane, nudne i nie rozumieją naszych potrzeb. Lubimy jak marka do nas przemawia, jak utożsamia się z naszą, w większości niedoskonałą duszą.
Coca-cola jest jednym z tych brandów, który doskonale zdaje sobie z tego sprawę. To właśnie dlatego, tworząc kolejne kampanie marketingowe największą uwagę skupia na człowieku i jego uczuciach. Umiejscawia nas w centrum akcji, tworzy z naszym udziałem historie, które wzbudzają wiele pozytywnych uczuć. Nie boi się swoich wad, ale stara się każdego dnia być jeszcze lepszą. Walczy o nasze zaufanie i stara się być jak najbliżej nas. Czy na jej przykładzie można opisać najważniejsze założenia marki flawsome?
Marki powinny być human
Z ludzką twarzą, taką jak my. Z reguły można na nie liczyć, poza małymi wpadkami, do których przecież jak każdy z nas mają prawo. Komunikują się z nami za pomocą mediów społecznościowych, prowadzą otwarty dialog, w którym nie ma zaplanowanych odpowiedzi, wyretuszowanych zdjęć i wyłącznie pochlebnych opinii (negatywne nie są kasowane – jak to bywało kiedyś). Do takich brandów chcemy się zbliżyć, bo wiemy, że można im zaufać.
Flawsome – wiem jakie mam wady i staram się nad nimi pracować
Owszem miewam chwile słabości. Nie boję się jednak niepochlebnych opinii hejterów, czekam na konstruktywną krytykę. Jeśli taka się pojawi obiecuję, że postaram się zmienić. Tak powinna działać marka flawsome. Tylko tak wyrazisty i autentyczny brand może tworzyć jedyny w swoim rodzaju język oraz ton komunikacji z klientem. Ci wiedzą bowiem, że nie mają do czynienia z produktem wyjętym z bajki, ale takim, który sprawdzi się w rzeczywistości.
Coca-cola niesie radość
I coraz częściej próbuje być marką flawsome, czyli taką, która doskonale rozumie swoje wady i potrafi podkreślić najważniejsze zalety. Pełna humoru i jednocześnie wielkoduszna Coca-cola jest przede wszystkim bardzo wiarygodna. I mimo że na polskim rynku pojawiła się już w latach 50. to wciąż plasuje się na szczycie top marek.
Jak być marką flawsome? Pokażemy na podstawie Coca-coli!
Wzruszaj i nieś pomoc
Jedna z ostatnich kampanii marki „Open happiness”, która wywołała burzę reakcji odbiorców to pomysł na wzruszające Phone Booth, czyli specjalne budki telefoniczne, które zamiast monet akceptowały butelki Coca-coli. Jedyna możliwość kontaktu robotników pracujących w Dubaju ze swoimi rodzinami. Dla jednych akt pomocy, dla drugich akt wykorzystania w kampanii niewolniczo pracujących robotników. Skutkiem było 1,059,141 wyświetleń w tydzień.
I kilka innych wzruszających kampanii…
Podsumowując: Pokaż, że Twój brand rozumie potrzeby ludzi i chce im pomóc.
Bądź z klientem w ważnych dla niego momentach
Ciesz się z sukcesów, płacz w chwilach smutku, bądź rozgoryczony, gdy świat jest niesprawiedliwy. Bądź na bieżąco z tym, co klient czuje.
Przekazuj cenną wiedzę dotyczącą tego jak żyć. Bądź nauczycielem, przewodnikiem
Pokazuj tylko dobre wyjście z sytuacji. Chwal się tym, że jesteś mądry, ale uważaj żeby nikt nie pomyślał, że jesteś zarozumiały.
Pomagaj w nawiązywaniu kontaktów międzyludzkich i przełamywaniu barier
Ludzie potrafią być otwarci na otoczenie, trzeba im tylko pomóc w pozbyciu się barier, które w nich drzemią.
Pomagaj – po prostu
Z pewnością zostaniesz dzięki temu doceniony!
Rozśmieszaj – marki mające poczucie humoru wzbudzają pozytywne emocje
Śmiech jest lekarstwem na wszystko.
Rozpieszczaj klienta, niech poczuje, że Tobie na nim zależy.
A z pewnością odwdzięczy się zainteresowaniem względem Twojego produktu.
Chcesz być marką flawsome, dowiedz się czego potrzebuje Twój klient, co lubi, jak Ty możesz mu pomóc. Reaguj na krytykę szybko, ale z klasą. Nie daj się sprowokować. Przede wszystkim bądź autentyczny i wyrazisty – tylko wówczas będzie można Ci zaufać!
0 komentarzy