Czy warto wprowadzić wolontariat w przedsiębiorstwie?

Wolontariat w przedsiębiorstwie do zaangażowanie pracowników w działania na rzecz organizacji społecznych i lokalnych społeczności. Dowiedz się na czym to polega i czy warto wprowadzić wolontariat we własnej firmie.

Wolontariat pracowniczy- na czym to polega?

Wolontariat pracowniczy to wspieranie przed przedsiębiorcę działalności charytatywnej. Najczęściej następuję to poprzez zaangażowanie w pracę społeczną pracowników. Może być to zarówno oddolna jak i zaproponowana przez zarząd propozycja. Nierzadko, kierując się świadomością społecznej odpowiedzialności biznesu, firmy wprowadzają działanie na rzecz społeczności i ochrony środowiska już na etapie budowania strategii i kultury organizacyjnej.

wolontariat w przedsiębiorstwie

Rodzaje wolontariatu pracowniczego

Działalność społeczna to szeroki wachlarz możliwości. Potrzebujących jest wielu, zatem jedynym dylematem przedsiębiorstw jest wybór beneficjentów wolontariatu oraz ustalenie jego formy, skali i czasu trwania.

Krótkotrwały i długotrwały

Największą popularnością cieszy się wolontariat krótkoterminowy. Polega on na jednorazowym zaangażowaniu zasobów przedsiębiorstwa na konkretny charytatywny cel. Są to takie akcje jak na przykład malowanie sali w ośrodkach opiekuńczych. Wolontariat długoterminowy to zdecydowanie rzadszy wybór wśród firm. Polega on na systematycznym wsparciu organizacji społecznych. Mogą być to na przykład dyżury pracowników w schronisku. Długofalowym zaangażowaniem firm cieszą się głównie akcje, które wpisują się w zakres działalności firmy, są to w szczególności zbiórki odpadów, takich jak puszki czy makulatura.

Udział w akcjach społeczno-charytatywnych

Ta forma wolontariatu pracowniczego to przede wszystkim promowanie wśród pracowników możliwości wzięcia udziału w określonej akcji. Chętni wykonują to w ramach godzin pracy i dostaną zaplecze finansowe na rzecz pomocy w organizacji akcji.

Wyjazd szkoleniowo-integracyjny i społeczna aktywność

Coraz popularniejszym wyborem przedsiębiorstw jest zaangażowanie pracowników w akcje społeczne podczas wyjazdów integracyjnych i szkoleniowych. Integracja następuje wtedy poprzez wspólne działanie na rzecz szczytnego celu.

Inicjatywa wprowadzona przez firmę

Zamiast włączać się w organizowaną już akcję przedsiębiorstwo może także stworzyć własną inicjatywę. Jest to jeden z atrakcyjniejszych rodzajów wolontariatu pracowniczego pod względem PR-owym, ponieważ akcja będzie kojarzona z marką firmy. Wymaga ona jednak większego zaangażowania zasobów.

Inicjatywy pracowników

Wart rozeznać się na temat pomysłów na inicjatywę wśród pracowników. Ciekawym pomysłem jest otwarcie konkursu na stworzenie programu społecznego, który później zostanie wdrożony przed firmę. Cel dobrany wspólnie z pracownikami z pewnością będzie bliższy ich zainteresowaniom i trafi w ich życiową hierarchię wartości, dzięki czemu z większą chęcią postanowią się w jego realizację zaangażować.

Jak wprowadzić wolontariat w przedsiębiorstwie?

Kluczowym aspektem wdrażania wolontariatu w przedsiębiorstwie jest założenie, że pracownik angażując się społecznie otrzyma od pracodawcy potrzebne wsparcie w formie finansowej i organizacyjnej. Ważne jest budowanie rangi działalności społecznej. Pracownicy chętniej zaangażują się w projekt, który nie tylko przyniesie im wiele radości, ale także zostanie doceniony przez przełożonych.

wolontariat w przedsiębiorstwie

Korzyści z wolontariatu pracowników

Wprowadzenie w firmie wolontariatu pracowniczego to nie tylko korzyść dla społeczności, ale także znaczne korzyści dla kultury i wizerunku firmy.

Polepszenie komunikacji wewnętrznej

Wolontariat pracowniczy to forma zachęcania pracowników do wspólnego spędzania czasu, a tym samym do integracji. Budowanie poza biznesowych relacji wpływa na wzajemne zrozumienie członków grupy, integrację i polepszenie interpersonalnej komunikacji.

Wzbogacenie kultury organizacyjnej firmy

Na wolontariacie skorzysta także kultura organizacyjna przedsiębiorstwa. Programy społeczne znacznie ją wzbogacą i wprowadzą do zespołu rodzinną atmosferę. Firma wyda się nastawiona na społeczne zrozumienie i wsparcie. To wpłynie na zaangażowanie w służbowe obowiązki i wyniki pracowników.

Budowanie dobrego wizerunku firmy

Firma zyska również na lepszym wizerunku. Inwestorzy i interesanci znacznie przychylniej patrzą na przedsiębiorstwa mogące pochwalić się osiągnięciami na rzecz społeczeństwa. Wolontariat pracowniczy to sposób wyjścia firmy do ludzi, otwarcia się na potrzeby klientów. To wzmacnia markę i buduję wokół niej zaufanie.

Oderwanie od rutyny

Wolontariat w przedsiębiorstwie to również zapewnienie pracownikom oderwania się od służbowych obowiązków i odpoczynku od rutyny. Chwilowe odstawienie pracy na bok pozwoli na spojrzenie na nią z innej perspektywy oraz rozpoczęcie jej z podwojona siłą i motywacją.

Wolontariat w przedsiębiorstwie to krok ku realizacji założeń społecznej odpowiedzialności biznesu, ale także polepszenie wyników firmy. Wspólny charytatywny cel zintegruje i zmotywuje pracowników, a społeczna aktywność odbije się w postaci pozytywnego wizerunku firmy wśród inwestorów, klientów i potencjalnych pracowników.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *