Mowa ciała w biznesie – poruszaj się tak, by budzić zaufanie

W relacjach biznesowych zależy nam na tym, by zrobić na rozmówcach jak najlepsze pierwsze wrażenie. Liczy się jednak nie tylko to, co mówimy czy intonacja, ale też mowa ciała. Postawa, spojrzenie, mimika – z ich pomocą nadajemy pozawerbalny przekaz. To, co zobaczy rozmówca, może zupełnie zmienić wydźwięk wypowiedzianych słów. Co mówi nasza mowa ciała i jak warto ją kontrolować, by odnieść zamierzony skutek?

Postawa

Bezpośrednio z postawy ciała można wyczytać, czy postrzegamy się jako zwycięzców, czy jako przegranych. Sposób chodzenia, przygarbienie, pozycja głowy – poprzez nie, często nieświadomie, wysyłamy sygnał do obserwującej nas osoby. Sylwetka zgarbiona, z pochylonymi ramionami i opuszczoną brodą pokazuje, że brakuje nam wiary we własne możliwości. Zdradza też niedużą siłę przebicia i nieśmiałość. O optymizmie i pewności siebie informują z kolei wyprostowane plecy, lekko uniesiona głowa i pewny krok. Nie należy przesadzać z zadzieraniem nosa. On w połączeniu z ramionami odchylonymi w tył daje do zrozumienia, że czujemy się lepsi niż rozmówca.

Już samo zwrócenie swojej sylwetki w stronę danej osoby sygnalizuje, że interesuje nas jej wypowiedź. Skrzyżowanie rąk i nóg daje z kolei poznać, że jesteśmy wycofani i pełni obaw.

Dłonie

Pierwszy kontakt z dłońmi rozmówcy następuje w momencie powitania. Podczas spotkania biznesowego podanie wiotkiej ręki świadczy o słabości. Natomiast objęcie jej obiema dłońmi świadczy o braku zaufania względem szczerości intencji partnera. Najlepiej odbieranym powitaniem jest zdecydowany uścisk dłoni bez wyraźnego potrząśnięcia. Nie może być zbyt mocny.

Co istotne, wszelkie gesty związane z dotykaniem dłońmi swojej twarzy – zasłanianie ust, pocieranie nosa – mogą być odebrane jako przejaw nieszczerości. Wyciągnięty palec wskazujący sugeruje nakaz. Dłonie trzymane wnętrzem do góry kojarzą się z prośbą. Skierowanie ich ku dołowi jest natomiast oznaką zwierzchnictwa. Dłoń zaciśnięta w pięść sugeruje zdenerwowanie i agresję. Ręka oparta na policzku jest oznaką znudzenia.

Mimika

Nastawienie rozmówcy najczęściej można odczytać z jego twarzy. Szczery i ciepły uśmiech z pewnością będzie dobry na rozpoczęcie rozmowy. Dzięki niemu rozmówca od razu poczuje się bezpieczniej, a nas odbierze jako otwartych, przyjaznych i kontaktowych. Zaciśnięcie warg i ściągnięcie brwi zdradza zdenerwowanie i niezadowolenie. Szeroko uchylone wargi i podniesione brwi okazują zdziwienie.

Wzrok

Sposób, w jaki patrzymy na rozmówcę, zdradza nasze nastawienie. Patrzenie prosto w oczy przekonuje o szczerości wypowiedzi. Trzeba jednak wiedzieć, że zbyt długo utrzymywany kontakt wzrokowy może przytłaczać i spowodować uczucie dyskomfortu podczas rozmowy. Unikanie wzroku lub patrzenie w dal okazuje nierzetelność, znużenie lub zakłopotanie. Rozbiegany wzrok dowodzi lekceważącego podejścia do rozmówcy.

Wiedza na temat mowy ciała jest bardzo istotna dla wszystkich mających stały kontakt z kontrahentami, klientami czy innymi ludźmi napotykanymi w trakcie prowadzenia biznesu. Nie należy jednak przesadzać ze stosowaniem poznanych informacji w praktyce. Zbyt wiele sygnałów wysyłanych do otoczenia przyniesie skutek odwrotny od zamierzonego. Wyważona mimika i kontrolowanie gestów mogą dać z kolei dużą przewagę nad rozmówcami i doprowadzić do osiągnięcia celów znacznie skuteczniej, niż polegając tylko na zawartości swoich wypowiedzi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *